Sa sini nga palaangiran importante nga
mahibaluan naton antes kon sin-o ang mga tagpalamati ni Kristo kag kon sin-o
ang bida nga makuhaan naton sing leksiyon, kay basi magsala ang aton
interpretasyon. Halimbawa abi, ang kalabanan nagasiling nga ini ginapatungod sa
mga imol kag ang bida sa sini nga istorya amo si Lazaro nga pobre nga ginpadyaan
sang langit sang napatay sia. Ano pa ang
iban naga-usar sining leksiyon paagi sa
pagsiling, “ay toto antusa lang anay ang imo kaimolon, antusa lang anay ang mga
paghimulos sa imo kay padyaan ka gid sa langit katulad ni Lazaro.” Sala ini nga
panghunahuna kag indi amo sini ang leksiyon nga ginahatag sang Ginoo paagi
sining paalangiran.
Sa baylo, ini nga paalangiran, mga utod,
ginatumod sang Ginoo sa mga manggaranon nga mga fariseo, kag ang bida amo ang
manggaranon nga tawo, nga sang diri sia sa duta nagsuksuk sang malahalon nga
bayo kag nagpatuyang sang iya manggad paagi sa paghiwat sang piesta adlaw
adlaw, samtang ang iya kaingod nga si Lazaro waay sing pagka-on kag waay
gin-atipan bias pa sa iya pag-antus.
Gani, ini nga paalangiran para sa manggaranon nga nagpatumbaya, nga
nagpatuyang sang iya manggad samtang ginapiyong ang iya mga mata sa kahimtangan
sang mga imol, nga nagkabig nga ang
kaimolon kag pag-antus sa iya palibot daw normal na lang nga kahimtangan kag
natural na lang nga bagay, sa bagay nga waay na sia nagaka-apektohan sa ila
kahimtangan kag nangin insensitibo sia sa ila mga pag-antus kag
balatyagon. Ang leksiyon diri isa ka
pagpaandam sa mga nagapatumbaya, sa mga tawo nga indi na makakita sang mga
pag-antus sang iban, kag waay nagakabalaka sa ila kahimtangan. Paandam ini sa mga tawo nga kontani may
mabulig kag may mabuhat agud mabaylohan ang malubha nga kahimtangan sang iban,
apang ila ini gintalikdan nga responsabilidad.
Ano karon ang buhaton naton agud nga indi
kita mahulog sa sala sang pagpatumbaya, indi kita mangin insensitibo sa
kahimtangan sang aton mga utod nga nalisdan?
Una, Sa mga nanarisari nga mga hitabo nga
aton masugata kada adlaw, kinahanglan kahibalo
kita magpamangkot sa aton kaugalingon “ano bala ang ginahangkat sang
Dios sa akon subong? Ano bala ang iya
mensahe sa akon subong? Ano bala ang
dapat kag nagakabagay nga buhaton ko subong kag indi ko pagbuhaton?”
Ginatawag naton ini nga pamatasan nga pagka-mabinalak-on. Ang pagkamabinalak-on sa simple nga
hambalanon nagakahulugan nga indi ako manigarilyo sa publiko kay basi may mga
tawo nga indi luyag makasimhot sang aso nga ginabuga ko. Ini nagakahulugan nga kon mamati ako sang
radyo saktohon ko lang ang katunogon sini, nga ako lang ang makabati, kay basi
may iban dira nga nagapahuway ukon nagahudan.
Ini nagakahulugan nga kon naga-istorya ako makapamangkot man ako sa akon
kaugalingon “basi may laktan pa ini sia, ukon basi nagasakit ini ang ulo niya
sa pagpamati sa akon, ukon basi gusto na niya magpahuway, gani lip-oton ko lang
ang istorya ko sa iya.” Kay kon kaisa
mga utod indi kita sensitibo katulad abi sang aton ginapanghambal sa iban nga
kon kaisa gali nagasakit na sang ila balatyagon, ukon birabira lang kita
padalagan sang aton salakyan ukon bisan diin lang kita nagapundo, nga waay gid
abi pagtamod nga may nagasunod sa aton ukon may nagatabok sa dalan. Gagmay lamang ini nga mga butang apang diri
pa lang makita na naton kon sensitibo kag mabinalak-on kita sa balatyagon kag
sa kahimtangan sang iban. Kay kon indi
kita mabinalak-on sa sini nga butang nga nagahatag sang halit sa iban, paano
kita mangin mabinalak-on sa kinahanglanon sang iban. Matestingan mo ang imo kaugalingon kon bala
mabinalak-on ikaw nga tawo kon kagab-i samtang nagahagunos ang ulan
nakapanumdum ikaw “basi nabaha-an na ang mga tawo sa kilid sang suba?” Ukon
basi nagsiling ka lang “waay man kami di ‘ya ginabahaan.” Ang una nga panumduman iya sang mabinalak-on,
ang ikaduha iya sang insensitibo sa kahimtangan sang iban luwas lamang sang iya
kaugalingon.
Ikaduha, basi may iban sa aton nga sa
pagkabati nila sining ebanghelyo magasiling “Ti para man ini gali sa
manggaranon, kami iya nga mga imol waay diri sing labot.” Mga utod, indi kita makasiling sini kay tanan
kita indi na gid man tuman ka imol sa bagay nga wala na gid man kita may ihatag
sa mga nagakinahanglan. Sa akon pag-biatiko
publiko sa mga kabarangayan, kon kaisa may masugata ako nga mga tigulang nga
ginapabay-an lamang sa ila balay, nga ang nawong waay gid makaagi nga
nasibinan, pangsot ang higdaan kag binulan na siguro nga waay nalabhan ang
habol. Kita nga may maayong lawas, ano
ang nabulig naton diri. Indi gid man
guro kinahanglan nga damo imo kawarta agud masibinan nimo si lola nimo. Kon
kaisa nagakadugayan man ako sa pagtener sa pagbisita sa mga nagamasakit kay
luyag nila mag-istorya, kag mapilitan ako sa pagtener kay ang pamatyag ko, ini
nga tigulang waay gid gina-istorya, ginalingaw, kag ginahatagan sing tini-on
sang mga nagasapopo sa ila? Sa sini nga
kahimtangan hunahuna-a ang imo kaugalingon nga tigulang na kaayo, indi na
mapuslan, tapos ihal-id ka lang dira sa kilid kag indi pagsapakon, indi
pagistoryahon, indi pagpamati-an ukon lingawon.
Ano ayhan ang pamatyag mo sa sini nga kahimtangan? Ano ayhan ang akon
pamatyag kon may mga problema ako kag patumbayaan lang ako sang akon mga
kabataan kag sang akon mga abyan? Siguro
sa padayon mo nga pagpamangkot sini makatuon ka gid man nga magmangin
mabinatyagon sa kahimtangan sang iban.
Gani mga utod, indi kita makasiling nga
ini nga mga leksiyon para lamang sa mga manggaranon, kay may iban sa aton nga
dalok sa ila tini-on, dalok sang ila kaayong lawas, dalok sang ila kusog, dalok
sang ila kaalam, dalok sang ila talento, dalok sang ila ikasarang, kay waay
nila ini gina-usar sa pagpaayo sang kahimtangan sang mga Lazaro sa ila palibot.
Ikatatlo, pagkatapos nga kita nangin mabinalak-on
sa kahimtangan sang iban paagi sa pagpamati sang Pulong sng Dios, indi lamang
sa biblia kundi pati na sa kahimtangan sang aton mga kautoran nga
nagakinahanglan, kag pagkatapos kita makapamangkot sa aton kaugalingon - “ano
bala ang binubuot sang Dios nga himu-on ko subong?” - ang madason naton nga
buluhaton amo ang pagbutang sini sa buhat.
Siling ni Santiago sa iya sulat, “mangin mambubuhat kamo sang pulong nga
inyo nabatian kag indi lamang tigpalamati.”
Ang pagbuhat sang maayo nga pulong nga aton nabati-an isa ka birtud nga
sa masami naligaran naton. Ngaa - kay
ang kadam-an sa aton mabinatyagon, mabinalak-on pero asta lang kita dira. “Ay
kaluloy sa imo no” ukon masiling kita - “ahay.”
Pero asta lang dira kag waay sing may ginabuhat. Amo ini sila ang ginatawag nga mga nagadamgohanon
nga mga Kristiano - madamo sang handum apang nagapabilin lamang ini nga handum.
Gani ang solusyon diri amo nga ibutang
naton sa buhat. Waay ako nagasiling nga
masolbar nimo ang tanan nga problema sang kalibutan kay imposible ina. Himu-on lamang naton ang aton masarangan sa
sina nga ti-on, agud mahatagan alibyo ang malubha nga kahimtangan sang
iban.
Si Mother Teresa ginpamangkot anay sang
isa ka reporter nga nagasiling, “Mother, paano nimo masolbar ang gutom sa bilog
nga kalibutan, paano naton ina sila tanan mapaka-on. Ang sabat ni Teresa “Isa-isahon ta lang – isa-isahon
talang.” Gani mga utod, buhaton lamang
naton ang aton iya masarangan. Ang
importante dira nga may ginabuhat kita sa isa lamang ka tawo nga
nagakinahanglan sang aton bulig sang sa magpanimuko kita dira sa aton balay kag
magpanghayhay sa problema sa bilog nga kalibutan.
Pamalandongon naton ini.
No comments:
Post a Comment