Saturday, July 21, 2012

santissima trinidad A - 2


Ang kapiestahan subong nga adlaw amo ang isa sa pinakamabudlay nga subject nga nakuha ko mga 20 ka tuig ang nagligad.  Tayan na lang ako nga wala nakapasar.  Ang ngalan sang subject - de deo uno et trino - ang nahanungod sa isa ka Dios nga may tatlo ka persona.  Tayan na lang ako nga wala makapasar indi tungod kay mango ako kundi isa ini sa pinaka-boring nga subject sa theology.  Ang isa kag isa kag isa, isa man sa gihapon.  Sa banta ko kon i-explain ko subong kon ngaa amo sini matulugan man kamo.
May mga butang nga nagakatabo sa aton kabuhi nga indi gid man masaysay sing tuman.  May mga hitabo nga dapat gid lang eksperyensyahan pero mabudlay isaysay.  Isa sini nga butang amo ang Santisima Trinidad.  May mahangpan pa siguro kon isaysay naton ang pagkabuhi sang kabuhi sang trinidad sang sa isaysay naton kon ano ini.
Ang pagkabuhi sang kabuhi sang Santisima trinidad - paano ini?  Sila isa ka katilingban, kita isa man ka katilingban.  Sila nagalain-lain kag may kinatuhay, kita amo man.  Sila nagakabuhi nga isa, kita nagatinguha nga magkabuhi man nga isa.

Amo ini ang rason kon ngaa ginatinguhaan naton nga magtukod sang BEC sa aton mga barangay.  This is our way of expressing our belief in the trinity, this is our way of explaining in our lives the life of the one but three person - the life lived in unity amidst our diversity.  How do we do this?
First we must acknowledge, we must accept that we are diverse, that there is diversity among us.  Lain-lain kita.  Indi kita palareho.  Lain-lain paminsaron ta, lain-lain man aton pamaagi. Imo ya paborito nga pamahaw chickenjoy, akon ya bisan gaki-ang ki-ang na ko batchoy gid ko ya.  Imo ya paborito nga sine hibi hibi, drama-drama, akon ya paborito Jet Lee kag Jackie Chan.  Lantawa bala, lain lain kita sa isa kag isa.  The more we realize that in reality we are different, the more we realize that in fact we are diverse, the more we acknowledge that we are not the same, the better for all of us.  Diin nagahalin ang aton mga away?  Diin nagahalin ang aton mga pagbinaisay?  Diin nagahalin ang mga giyera?  It is a failure to accept, acknowledge and embrace that we are different from each other.  I have lived in a community of boys and men for more than 13 years now.  Ano na lang ang matabo kon ma-insistir gid ako nga ang igsakto nga merienda batchoy gid lang?  What would happen in my community if I insist that the only movie worth watching is that of Jet Lee and Jackie Chan?  Ano na lang ayhan ang aton simbahan kon ang tanan nga pari pareho na lang ka bombastic mag-sermon pareho kay Fr. Oso?  Amo ini ang rason kon ngaa nanami-an ako sang aton pagkakatoliko.  We can be so different, we can be so diverse, we can be poles apart in manner, in delivery, in style, but deep inside we are one.  Tahuron naton ang kinatuhay ang tagsa-tagsa.  Be tolerant with those who don’t think like you.  Acknowledge that we are a diversity, and not only acknowledge but above all love the fact that we are different and diverse.
Ikaduha, magtuon kita nga magtrabaho kag magkabuhi upod sa iban bisan pa nga indi naton luyag ukon nasahu-an ang aton mga kaupdanan.  Learn to work and live with people even if you don’t like the people you are working with.  Nakasugialanon ako anay sa monghe kag akon sia ginpamangko, “Brother ano gid ang nabudlayan mo sa sulod sang monasteryo?  what is the most difficult thing in the monastery?”  Abi ko masiling sia ang kahipos kay wala sila ginatugutan nga maghambal.  Abi ko masiling sia ang kabudlay sang ila trabaho ukon an gila simple gid lang nga pangabuhi.  Apang ang siling niya sa akon amo sini.  Ang pinakabudlay amo ang pagkabuhi upod sa mga tawo sa amon katilingban - “the most difficult thing about living in the monastery is to live with other people, to live in community.” Kabudlay kuno magkabuhi upod sa tawo nga indi mo nasaw-an.  Kon nabdulayan gani ang isa ka monghe nga magkabuhi upod sa iban nga wala nagasugilanon sa iya kag wala man niya ginasugilanon, kag wala nagasabat sa iya ano pa gid ayhan sa aton nga nagawiri-wiri lang baba ta pila ka oras sa isa ka adlaw. 
Kon kaisa, sa kaakig naton sa aton kabataan masiling kita, “baw kon pwede lang kapili kabataan indi ta gid ka pagpili-on.”  Sa tuodtuod lang sa hunahuna sang imo kabataan nagasiling man ina sila, “baw kon pwede lang kapili ginikanan abi mo pilion ta man ka.”  I believe the calling for us today is this:  you fight with the soldiers you have, not with the soldiers you want.  The demand of Jesus is that we love the persons we are with, not just the persons we want to be with.  Love the people you are with and not the people you wish to be with.  That is the problem with us.  Ginahigugma naton ang mga ilo ukon ang mga tigulang didto sa Asilo de Molo, , ginahigugma naton ang mga biktima sang kalamidad - ang mga nalinugan kag mga ginbahaan.  Apang kabudlay higugmaon ang mga tawo dira sa aton panimalay kag sa aton palibot. 
Third, Kita isa kag ginatawag kita nga mangin isa, we are called to become a unity, we are called to become one.  Ang pag-isa wala nagakahulugan nga wala na kita sing kinalain sa isa kag isa.  To be one means we may be different but there are deeper things and values which unite us as Christians.  Iban sa aton nanami-an maguyatay sang kamot sa Amay Namon iban ya indi luyag.  Apang wala ina nagakahulugan nga wala kita sing paghiliusa.  Iban gusto nila Latin nga misa, iban gusto nila ang misa nga ila mahangpan.  Apang wala ina nagakahulugan nga wala kita sing paghiliusa. May mga madalom kag dalagku nga butang nga nagatingob sa aton, nga nagapa-isa sa aton  - katulad abi sang paghigugma kag ang pagtahod sa isa kag isa.  There are bigger things that unite us together – ang aton pagtuo sa Amay, kag sa anak kag sa espiritu  santo. 
We have not discussed anything theologically worthwhile on so august a mystery like the Trinity, apang paagi sa pagkabuhi naton sang kabuhi sang santisima trinidad, aton ini ginapadunggan, kag ginasimba paagi sa aton pagkabuhi – kon sa tunga sang aton kinatuhay kita nagakabuhi nga may paghiliusa.



No comments:

Post a Comment