Nadumdoman ko anay
sang bata pa ako ginhimo ako nga Santo Nino.
Completo ang tanan – ginkoronahan ako, ginpabayu-an sang malaba kag puti
nga panapton, ginbutangan sang pula nga kapa, pina-uyatan sang scepter sa akon wala
nga kamot, samtang ginauyatan ko ang kalibutan sa akon tuo. Si Nong Emon pa ang nagpinta sang kalibutan
nga ginadala ko, nga sa sobra nga hingagaw, basa pa ang pinta pinauyatan na sa
akon, gani nagpilit sa akon kamot.
Madumdoman ko ini nga hitabo tagsa ka flores
kay ang korona nga ginadala sa prosesyon nasuksok ko na anay bilang Sto. Nino.
Dugay na gid
to. Sadto nga tiempo cute pa ako, subong
indi na. Pero maayo gid nga kon kaisa
ginabalikan naton ang aton pagkabata, sadtong tion nga indi pa gid tam-an ka
komplekado sang pangabuhi, sadtong tion nga tatlo lang ang channel sa
telebisyon, black and white pa, kag sa tagsa ka tion nga lisoon mo matindog ka
gid kay wala pa sang remote control, sadtong tion nga ginkoritan ta sang chalk
ina nga dalan dira sa gwa kay maghapon-hapon na gani naga-ins pa kita.
Amo man ini subong
ang ginahimo sang aton mga balasahon subong nga Domingo. Ginadumdom sang mga balasahon ang mga
nagliligad ni Jesus, ang iya pagkabata. Ginadumdom
nila ang mga panagna nga sia mangin isa ka bata nga mabun-ag
sa aton, nga ang iya ngalan, “Makatilingala nga Manuglaygay, Diosnon nga
Baganihan, Amay nga Wala sing Katapusan, Prinsipe sang Paghidait.” Sia ang bata nga nagkadto sa templo sa
pagpamiti kag sa pagpamangkot sa mga mangin-alamon sang mga Hudiyo. Sia nadula, sia ginpangita, kag sia nakita
didto sa iya ginakabig nga balay sang iya Amay.
Paagi
sa sini nga mga pagdumdom sang iya pagkabata nahangpan ang iya pagkatawo, ang
iya misyon kag tinutuyo, ang iya ginwali, ang iya mga pagpang-ayo, ang iya
kamatayon sa Krus kag pagkabanhaw. Paagi
sa ila pagbalik kag pagdumdom sang pagkabata ni Jesus, paagi sa ila pagdumdom
sang iya iloy kag amay, sa mga sirkumstansya nga nagkalabo sang sia isa pa ka
bata, natalupangdan nila kon ngaa kasubong sini ang iya ginbuhat sa ila.
Sa
psychology may obserbasyon nga nagasiling – the child is father to the man –
ang bata amo ang amay sang pagkahamtong.
Kon sayuron pa ang sahi sang imo pagkabata, ang pagpadaku sa imo, ang
eksperyensya nimo sang bata ka pa magadeterminar man sang imo panan-aw, sang
imo pagginawi, sang imo pamatasan panganlitan kita maghamtong. Kon ang bata pirme lang ginabakol, kon ang
bata pirme lang ginasinggitan, kon ang bata pirme lang ginatawag nga gago,
law-ay, mango – ini nga mga eksperyensya kag panan-aw sa kaugalingon madala man
sang bata sa iya pagkahamtong.
Sa
aton mga tinaga mismo may kasubong kita nga mga assessment. Halimbawa magasiling kita, “ano abi kay
nagdaku sa tienda.” Ukon masiling kita,
“hay ano abi kay ginpadaku sang mga tiya niya nga laon.” Amo ini ang aton expresyon sa aton lingguahe
sang prinsipyo sa psychology, the child is father to the man. Ang punto amo nga ang aton mga nagliligad may
daku gid nga kahilabtanan sa aton kahimtangan subong. Kag ang pagdumdom sini may daku nga bahin sa
aton paghangop kon ngaa kasubong kita sini subong.
Ang
aton balasahon ilabi na gid ang aton ebanghelyo nagakilala nga ang aton pamilya
kag ang bug-os nga katilingban may daku nga kahilabtanan sa panimuot kag
pamatasan sang mga kabataan. Kon kaisa
mabatian naton ang mga tigulang nga nagasiling – hay lain na gid subong ang mga
kabataan. Apang tandaan naton nga kita
ang nagpadaku sini nga mga kabataan, kita ang nagporma sa ila, kag kita man ang
naghimo sang environment sa diin gindihon ang ila pamatasan. Si Jose kag Maria nagdala
kay Jesus sa Nazaret kag didto sia, siling sang ebanghelyo, nagdaku kag nagtubo sa kaalam kag panuigon, kag sa pagkahamuot sa
atubangan sang Dios kag sang mga tawo. The environment that we provide will
spell a lot of difference to the child in his later years.
Sang
una si Nanay ko naga-obra sang salted
eggs – ang maalat nga itlog. Paano
gina-paalat ang itlog nga wala mo ginabuhoan ukon ginabuka? Ginahuluman ini sa maalat nga lutak sa pila
ka semana ukon sa maalat nga tubig.
Ginatawag ini nga osmosis. Wala
mo ginabutangan asin ang itlog, sa baylo ginabutang mo sia sa lugar nga
napalibutan sang asin. Kag tungod sang
osmosis ang itlog nagaalat.
Amo
man ina sa isa ka bata. Indi na
kinahanglan nga singganan mo pa ang bata nga magpamuyayaw sia sing kasubong
sini. Pamuyayaw ka lang pirme kay sa
ulihi makuha gid na niya kag sia na lang na ang ma matomato mamuyayaw. Osmosis
– you create the environment and things will just set in place. Ano ang environment, ano ang ginapalibot mo
sa bata, ano nga mga values ang masami mo nga ginapakita? That will also determine in a way his
future.
Sa
sining piesta sang Sto. Nino dumdomon naton nga ining bata nagdaku sa
pagkahamtong – nga ang Sto. Nino nangin Santo Kristo. Kag dira sa Sto. Kristo makita naton ang pamatasan
nga bunga sang pagdihon sang Sto. Nino didto sa iya ginsugdan sa banwa nga
ginatawag Nazaret.
No comments:
Post a Comment