Ang kabuhi katulad sang sine may bida kag
may kontrabida, may kalainan kag may kalautan, may maayo kag may malain. Pamalandongan naton subong nga Domingo ang presensya sang maayo nga binhi
kag sang bugang sa aton kabuhi.
May isa anay ka bata
nga naghagi pasaway sa classroom kag gani ginapamangkot sia sang iya maestra,
Jose kon ang maayo puti kag ang malain itom, ano kolor mo? Si Jose nagpanumdom kag nagsabat, Mam kon ang
maayo puti kag ang malain itom, ako ya stripes, puti kag itom.
Si lola sang una may
mas matahum ang description – siling
niya, sa aton tagipusuon may away nga nagakatabo sa tunga sang aton anghel kag
ang yawa. Kis-a da-ug ang anghel, kis-a
da-og man ang yawa.
Ang kabuhi katulad
sang sine. May bida kag may
kontrabida. Ngaa?
Kuhaon ko ang pagpaathag ni San Cipriano,
isa sa mga Fathers of the Church. Ang
presensya sang kalautan sa aton kaugalingon isa ka sahi sang penitensya para sa
aton, isa ka pagpaubos sang aton kaugalingon, isa ka biya kag pagsikway sang
aton bugal agod kita liwat magsalig indi sa aton kaugalingon nga ikasarang
kundi sa grasya sang Dios. The presence of evil in our lives makes us
humble, it is a kind of penitence that leads us to renounce our pride so that
we will not put so much trust on ourselves but in God’s grace.
Kinahanglanon naton
ang kontrabida sa kabuhi – kon kaisa isa ini ka tawo, kon kaisa isa ini ka
pamatasan, kon kaisa isa ini ka hitabo.
Sang ginbahaan kita
kadamo sa aton ang nadulaan. Halin sa
pustiso asta sa aton mga malahalon nga kulintas kag aritos. Halin sa underwear
kag bayo hasta sa aton mga matahum nga mga salakyan kag mga malahalon nga mga
kagamitan kag appliances. Kita ang
bida. Si Frank ang kontrabida. Ambot kon mabaton ninyo ini ukon indi, pero
luyag ko lang nga i-consider naton – basi, basi kinahanglan gid man naton si
Frank. We needed Frank or something like Frank.
Kon nakapang-ukay
kamo sa youtube sa internet, may makita kamo dira nga isa ka malip-ot nga sine
nahanungod sa baha – halin pagbaha asta sa pagpanglimpiyo pagkatapos sang baha
sang nagapanghaboy na sila sang mga pagkabutang nga indi na nila mapuslan. Pagkatapos sang film may nasulat: We rid ourselves of unimportant things that
were in our possession. May this
experience also cleanse us from within.
Most often grabe ang admiration naton sa
mga santos kon paano sila nagkabuhi kag naghigugma sa Dios sing himpit. Ina tungod kay ang
ginatulok ta lang ang santo nga human na nga ara na sa altar. Pero wala lang kita kon kaisa nakatalupangod
kon paano nila ginbatas ang mga kalautan, kon anoa ng struggles nila sa ila
kaugalingon kag sa ila palibot agod maabot nila ang himpit nga paghigugma sa
Dios. Si Santa Teresita bisan yara sa
sulod sang balaan nga monasteryo nagpakig-away sa kalautan sang kahisa, kaakig,
mga false accusations kag indi maayo nga pagtratar. And she has to fight her irritation kag
ang masakit nga pagpugong sang iya kaakig all the time. Si Mother Teresa had to fight her pride and even the church authorities nga nagkabig
sa iya nga buang-buang kag abnormal. Si Padre Pio sa iya kasakit nagtumar sang mga anti-depressant nga mga bulong sa sulod sang pila ka bulan in order to survive.
Loving in
order to be real loving has to undergo purifications, renunciations and
painful, oftentimes, very painful transformations. Kinahanglanon naton ang kalautan agod nga
madab-ot naton ang maturity sa aton paghigugma, agod indi lamang kita
makahigugma as we could pero magatubo kita sa paghigugma as we should.
May isa anay ka iloy nga nagreklamo
tungod kay gintagaan sia sang isa ka anak nga may down syndrome – ang iya bata
isa ka mongoloid. Sa iya pagpamangkot sa
iya kaugalingon, sa sigi niya nga pangita sing kahulugan sining naabtan niya
nga rimalaso sa kabuhi nakalab-ot sia sa hunahuna nga ginpadala ini sang Dios
sa akon, gintugot ini sang Dios so that
in this child I will learn again real compassion, so that I will see weakness
in the eyes and learn to love even the unlovable, to love somebody nga
seemingly wala sing kapuslanan para sa akon.
Sa tunga sa mga kalautan sang aton kabuhi
– mga pamatasan nga luyag naton kuhaon apang indi naton makuha, sa mga kalautan
sa aton panimalay nga nagatulod sa aton sa pagpanghakroy nga kuntani Lord wala
lang ni sa akon kabuhi, sa mga kalautan sa aton palibot nga kon kaisa
nagatentar sa aton nga daw mamatay tawo; sa mga kalautan sa aton pungsod nga
subong naghatag na sa aton sing kataka; importante nga makapangita kita sang
kahulugan, to search for meaning, to seek to understand even though bal-an
naton nga indi gid man naton ini bug-os nga mahangpan. Nami gid man kon matabo ang
tanan naton nga tani – tani . . . tani . . . tani e? Pero anhon mo kay indi amo sina. Saligan naton ang kaalam sang Dios nga
ginsaysay sa aton nahauna nga balasahon, kay ang tanan nga mga butang yara sa
iya pagtatap, imo kami mahukman pero sa baylo imo
kami ginagamhan nga naupdan sang daku nga pagpailob.
Ano karon ang himuon
naton?
Ang mahimo ta sa
masami sa tunga sining kalautan amo ang pagpangamuyo sang Amay Namon nga
nagasiling – kag dili mo kami ipadaog sa mga panulay, hinuno luwason mo kami sa
kalaut. In effect nagasiling
kita sa aton Amay sa langit, Lord, nakahibalo ako nga kinahanglanon kon ini nga
mga trials agod mangin hamtong ako sa akon pagtuo kag paghigugma sa imo kag sa
akon isigkatawo. Kon tugutan mo ang
kalaut nga magsulay sa akon, hatagi man ako sang ligwa nga makapakig-away,
ihatag sa akon ang nagakabagay kag santu sa akon lang gid masarangan. Indi ako pagpatam-i sa
bagay nga indi na ako makabangon pa.
Nakahibalo ako nga kinahanglan ko ini agod magtubo ako, agod mangin
himpit ang akon paghigugma, apang hatagi lang ako sang masarangan ko nga
pakigsumpunga. Itugot lang sa akon suno
sa akon masarangan.
No comments:
Post a Comment