Monday, January 7, 2013

Cristo Rey B I


Sadtong tion sang paghingabot sa mga Kristianos nga nagtuga sang kahadlok kag madamo nga mga pagkapaslaw sa pagtuo, gintukod sang simbahan ang kapiestahan sang mga martires agod, siling ni San Agustin ang pagdumdom sang kabuhi kag kamatayon sining mga martires magapaisog sa tumuluo sa pag-atubang sang mga paghingabot. 
Sadtong tion nga ang matuod nga presensya ni Kristo sa Eukaristiya ginpanginwala sang mga tawo, gintukod sang simbahan ang kapiestahan sang Corpus Christi kag ginmanduan ang mga tumuluo sa pagsimba sang Lawas ni Kristo sa bayhon sang tinapay kag sa pagdala sini nga may kadungganan sa mga dalanon sa isa ka maduagon nga prosesyon.

Sa sadtong tion nga ang Dios ginlarawan nga isa ka mapintas kag mapigoson nga Dios, gintukod sang simbahan ang piesta sang Hamili nga Kasingkasing ni Jesus sa pagpakita kag sa pagpamatuod, nga ang Dios, labaw sa tanan, gugma.
Kag sa sadtong tion nga ang kapintas sang tawo nagtulod sa iya sa pagpatay indi lamang sang ginatos kundi minilyon sa World War I kag II; sa sadtong tion nga ang kapintas sang tawo sa iya isigkatawo nagpatahaw sa pagtahod sa dignidad sang tagsa-tagsa, gintukod sang simbahan ang kapiestahan sang mahimayaon nga pagdala sang lawas kag kalag ni Maria Santissima sa langit sa paghatag kadungganan sa lawas sang tawo, ang amo gid nga lawas nga pagahimayaon sa katapusan sang panahon katulad ni Maria.  Kag tungod man sang walay kaluoy sang tawo sa iya isigkatawo, ang simbahan nagpalapnag sang debosyon kag sang ulihi nagtukod sang piesta sang Divine Mercy – ang Diosnon nga kaluoy.
Karon ginasaulog naton ang kapiestahan ni Kristo nga hari.  Ano iya ang rason kon ngaa gintukod ang piesta ni Kristo nga Hari? 
Ang kapiestahan ni Kristo nga Hari gintukod ni Papa Pio Onse sadtong 1925.  Sa sadto nga tion, daku gid ang pagbaylo sa lakat sang pangabuhi, ilabi na gid sa sahi sang pagdumala sang mga pungsod.  Ang pagdumala sang mga hari, gin-ilisan sang kongreso.  Ang lideres sang mga pungsod ginpapili-an sa mga tawo.  Tion yadto sang pagbalik sang democracia, ang pagbalik sang rule of the majority.  Isa ini sa mga matahom nga development sa mga pungsod – ang tawo makahambal na sang ila luyag, makapili na kita sang mga tawo nga may ikasarang nga makapakigbato sang aton kinahanglanon, one person, one vote, imol ka man ukon manggaranon – this is the blessing of democracy. 
But democracy has also a curse - tungod kay ini tawohanon nga institusyon may iya man ini nga kapaltahan.  Ang isa sina halimbawa amo ang kamatuoran, specifically ang kapat-uran sang kamatuoran moral.  Indi kita makasiling, abi paboto-botohan ta kon sala ang aborsyon ukon sakto.  Abi paboto-botohan ta kon maayo ukon malain ang pag-asawahay sang lalaki kag lalaki ukon sang babayi kag babayi.  Indi kita makasiling, abi papoto-botohan ta kon sarang kita makabaligya legal sang shabu sa tiendahan mayor.  Ang kamatuoran nahanungod sa aton moral life, ang kamatuoran nahanungod sa malain kag maayo indi madesisyonan sa pabayaw-bayaw sang kamot because truth is always objective truth.  Wala ini nagadepende sa akon panan-aw ukon sa akon paghangop.  Indi kita makasiling, suno sa akon ang pagpatay maayo.  Suno sa akon panan-aw puede ako makapang-torture.  Suno sa kadam-an sa amon ang pagpangawat indi sala.  You cannot say that.  That is what we call moral relativism – ang sala kag maayo nagadepende sa akon, ukon nagadepende sa panan-aw sang mayoriya.
Ano ang sala ni Adan kag ni Eba?  Nakasala sila tungod kay nagmato-mato sila kuha sang prutas nga magahatag sa ila sang ihibalo nahanungod sa maayo kag malain.  Kon sayuron, gin-angkon nila ang kagamhanan nga magdesisyon kon bala maayo ukon malain ang isa ka butang.  Amo ina ang sala ni Adan kag ni Eba – they appropriated to themselves the power to decide what is good and what is evil.  You cannot do that because defining good or evil is not within the power of man.  Iya lang ina sang Dios.   Kon amo nagapangagaw kita lugar, gina-agawan naton sing puwesto ang Dios.  Sa aton ebanghleyo ang Ginoo nagsiling, ang yara sa kamatuoran nagapamati sang akon pulong.  Ang kamatuoran indi akon-akon lang opinyon, indi ang panan-aw sang kadam-an kundi ang pagpamati sa pulong ni Kristo.
Amo ina ang rason kon ngaa ang Piesta sang Kristo nga hari gintukod agod indi kita malipat sang aton lugar, agod indi kita mang-agaw puesto, agod indi kita magkalipat nga ang Dios amo ang hari sang tanan kag indi kita, agod indi kita malipat nga ang talaksan sang kamatuoran amo si Kristo kag indi ang panan-aw ukon ang opinyon sang kadam-an. 
Apang sa masubo nga palad kadamo kag nagakalain-lain ang nagadumala, ang nagahari sa aton.  Karon nga panahon damo na kompetinsiya ang Dios kag ang iya kamatuoran sa iya pagkahari.  Mabal-an mo kon sino ang ginapahari mo sa imo kaugalingon, kon sin-o ang ginapahari naton sa aton ciudad ka sa atong pungsod kon husisaon naton ang aton motibasyon – ano ang nagatulod sa imo sa paghimo sina nga butang?  Sa aton ebanghelyo ang desisyon ni Pilato wala nabase sa kamatuoran sang Dios tungod kay nakahibalo sia nga inosente si Jesus.  Apang bisan amo sini iya ginpapatay si Jesus – ngaa?  Tungod kay nahadlok sia sa mga tawo.  Siguro tungod kay luyag niya nga indi sia pagpatalsikon sa iya naandan na nga puesto.  Amo ini ang kompromiso nga matabo kon mas ginapamatian mo pa ang imo kadalok sang sa ang kamatuoran.  Amo ini ang kompromiso nga matabo kon mas ginapamatian mo pa ang imo kahadlok sa tawo sang sa kamatuoran nga imo dapat gintindugan.  Husisaa. 
Sa isa ka maligwin nga duog may natabo nga isa anay malubha nga aksidente. Nakabunggo ang awto sa poste.  Patay gid tanan.  Kinadtoan sang pulis kag ginhusisa ang ginahamtangan sang patay sa tuyo nga mahibaluan kon tani ang kawsa sang aksidente.  Nakita niya ang lalaki nga nagapungko sa front seat nga nagaatubang sa likod sang awto.  Nakita niya ang babayi nga yara sa likod sang salakyan nga naga-uyat sang iya tuo nga sapatos nga siguro ginlampos niya sa lalaki.  Kag nakita niya ang isa ka lapsag sa kilid sang babayi.  Ini tanan iya ginlista sa iya record book.  Sang manuglakat na sia iya namulalongan – kon ang lalaki nagapungko sa front seat, kon ang babayi yara sa likod, upod sa iya lapsag, sin-o ang nagadrive sang awto.  Wala sing may nagapungko sa pulongkoan sang driver.  Pinangita niya, nga pinangita.  Wala sia sing may nakita nga tawo magluwas sa amu nga nagapungko nga nagapanampuay sa kilid sang dalan.  Gani ginsulat niya sa iya report, laban-laban ang nagadrive sang salakyan amu.
Sa imo kabuhi sin-o ang nagamaneho sa imo?  What drives you, what motivates you?  Sa aton ciudad, sa aton pungsod, ano ang nagamaneho sa aton?  Ginatugutan bala naton si Kristo kag ang iya kamatuoran nga magmaneho sa aton, ukon basi mas nagapamati pa kita sa mga amu nga amo ang kadalok, sa amu sang kahakug, sa amu sang pagkamaiyaiyahon, sa amu sang aton mga prejudices, sa amo sang aton kaakig, sa amu nga amo ang ginansiya kag kwarta, sa amu nga amo ang progreso nga wala nagatahod sa moral sang tawo – kag indi na makasal-ot ang matuod nga driver nga amo ang kamatuoran ni Kristo.  Husisaa.  Basi amu ang nagamaneho.



No comments:

Post a Comment