Paano ang Pilipino
maghanda para sa piesta? Sa pagpreparar
sang pagkaon, ang Pilipino wala nag-isip kon pila ang iya gin-inbitar. Sa baylo ginabulubanta niya ang iya
ginapaabot. Kay kon may isa ka nga gin-inbitar,
ginapaabot mo na na nga ang gin-inbitar mo mang-imbitar pa gid na. Kon sayuron pa, kon beinte ang imo gin-inbitar
mga sisenta ang imo preparasyon. Wala na
kaso ya sa pinoy. Expected na ina. Pati ang putsiko na-isip na ina dira. Paano mo abi tabugon ang imo bisita? Palagas kon palagas basta mapakaon, kay kon
indi kakaon ang bisita daku gid ina nga kahuy-anan.
Kon gina-inbitar ka sa
piesta kag kaisa ka lang ginsingganan, wala gid man na sia tuyo nga inbitaron
ka. Kon tuod-tuod na nga inbitasyon
suliton ya ina. Ikaw iya nga gina-inbitar
ngita ka rason nga indi ka pwede – may opisina, kalayo, kainit, kayab-ok, kapoy
ako. Kon suliton ya pa gid ang inbitasyon
bisan ginarasonan mo na, kon sayuron gusto ya gid nga makadto ka. Apang kon sa una pa lang nga inbitasyon, kag
nagrason ka, kag indi na sia mag-insistir pa, kon sayuron pakonsuelo lang
na. Wala gid man sia tuyo nga makadto
ka. Gani ikaw na lang hangop sina.
Paano ang Pilipino
magpamiesta?
Indi nami nga sa pag-abot
mo sa balay deretso ka dayon sa lamesa kag magkaon. Bastos ina para sa Pilipino. Kinahanglan hulat ka nga agdahon ka. Mas maayo pa gid nga mahulat ka nga agdahon
ka sing makaduha. Kag mas maayo pa gid
nga indi ka lang magpahagad, hulata nga mamilit na sia nga makaon ka.
Sa Pilipino nga piesta ang
tagbalay wala nagakaon upod sa bisita.
Hagi na sia libot nga libot, kag hagi na sia pamilit nga pamilit nga
dugangan mo pa gid sang kaon, kag hagi na sia pamilit nga kinahanglanan tilawan
mo gid ang amo sini nga putahi kag ang amo to nga putahi. Gani, kon mamiesta ka, ginapaabot nga damo
imo kaon kay kon naga-diet ikaw ukon kimi-kimi ka magkaon indi ka na lang
mamiesta kay gina-insultohan mo ang tagbalay kon gamay lang kaon mo.
Ngaa kasubong sini? Siling ni Dr. Landa Jocano nga isa ka Ilonggo
nga Anthropologist nga nagtuon sang aton kultura, ini nga pamatasan bahin sang
aton socialization practices nga iya ginatawag sa iningles nga personalized
care – ang pagbatiti, ang pag-amlig, pagkabalaka, pag-ulikid sing personal.
Ini nga sahi sang
pagsinalayo natun-an na naton sang kita isa pa lang ka lapsag. Ang bata wala ginapabay-an – ang bata
ginakungkung, gina-istorya bisan indi pa kahangop, ginahulo-hapolas,
ginatandog, ginakusi-kusi kay kaulumol, ginapasa-pasa, ginapakaon. Diri nagahalin siling ni Dr. Jocano ang aton pagkamabinatyagon
ukon ang aton sensitivity, ang aton hospitality, kag ang aton luyag nga
magmalapit sa isa kag isa sa bagay nga ang external gesture sini amo ang
pagtandog kag ang pag-uyatay.
Kita mo kon
naga-istoryahanay kita tam-an kalapit sang aton antad sa isa kag isa. Amo na nga bakal sa aton ang Clorets, Max kag
Halls. Amo man ini ang rason kon ngaa diri
lang kita makabati sang mga hambalanon nga nagasiling, “lakat ta mangihi ta.” Kag indi gid ya makompleto ang istorya kon
wala sing hikap-hikap, kusi-kusi, pislit-pislit, puropikpik, kag turotandog. Tungod sini nga pamatasan wala kita iya nagaproblema
kon nagaginutok kita. Apang nagaproblema
kita kon halog, kon wala tawo. Why,
because everybody can be accommodated – the more the merrier. Kita mo nagalibog ang ulo sang Hapon kon ngaa
ang salakyan para sa duha gintakdan naton sing sidecar kag ginpasakyan sa
diesi-otso ka tawo. We have no problem
with narrow personal spaces. Waay kita
problema kon nagasinungo-anay kita. It
is part of our culture to be as close as possible, and to be close means to
touch and to hold. Sang nagligad nga
semana nagbakal ako tela sa kitid-kitid nga balaligyaan sa calle real kag sa
pagkagutok kag kainit. Suggest ko sa
intsik, abi padakudaku-a man ang imo balaligyaan. Siling sang intsik, “Father, kon daku ini,
indi na gutok, kon indi gutok indi magsulod tawo, kay pinoy kon diin gutok
didto sulod.” Ti maano ka da?
Amo kita sini mag-relate
sa isa kag isa. Amo ini ang aton
pamatasan. Kag ining aton pamatasan wala
lamang nagapabilin sa aton pagsinalayo sa isa kag isa. Ginadala man naton ini sa aton relasyon sa
Dios. Ginadala man naton ini sa aton
pagsimba sa Dios. We bring the same way of relating to God.
Personalized care means to
be as close as possible in a sense that we can identify God as one with
us. Ang aton Santo Niño ginabayuan naton
depende sa aton luyag kag sa aton palangabuhian. May Santo Niño nga pula, may berde, may pulis,
may mangingisda, may yagit nga nagalu-ab kag may mangunguma nga may kalo nga
buri. Indi lang ini cute for it also
means that God can identify himself more closely sa aton kahimtangan. Kita ninyo sa mga prosesyon ang aton bata
ginapabayuan naton nga daw si San Vicente nga may lollipop nga ginasupsop.
Personalized care means to
be as close as possible in a sense that we can touch God and God can touch us. Sang naglala akon arthritis naghimo man ako
sang akon personal nga pilgrimage sa pagpangayo sing kaayuhan. Una ko nga ginkadtuan ang Nazareno sa Quiapo. Makapangadi ka man sa simbahan kay makita mo
man sia sa uluunhan, pero ngaa malinya gid nga sa pagkalawig nga linya, inoras
nga linya agod makapalapit sa pagpangamuyo?
Agod makapalapit. Tapos pag-abot
mo mangadi ikaw sa atubang sang istatwa nga napalibutan sang kristal kag
mag-uyat sang lubid nga nagalabaw sa kristal kay ina nga lubid nahigot sa hawak
sang Nazareno. Bisan lubid na gid lang
basta makatandog, bisan lubid na gid lang basta gintandog – personalized care –
mauyat gid, matandog gid, mahapulas gid becauws we want to feel personalized
care
Ginsingganan ako ni Fr.
Bernard nga magahatag ako sang akon panan-aw nahanungod sa palapak kay San
Vicente Ferrer. Ano ang palapak – isa ka
pagdala sang aton pamatasan, sang aton sahi sang pagsinalayo sa Dios kag sa mga
abyan sang Dios, ang mga Santos. Isa man ini ka pagpaabot nga ang pagbulig
sang Dios kag sang iya mga santos
isa ka pagpakita sang ila personal nga pag-amlig, personal nga pagkabalaka sa
aton. Gintandog ako, gin-uyatan ako,
ginkuhit ako, (sa palapak) ginkadi ako sing mapinalanggaon nga pagkadi ni San
Vicente Ferrer. That is how we relate
and that is how we expect God and the saints to relate to us. Kag indi ini malayo sa ginbuhat ni Kristo
sang diri pa sia sa kalibutan. Puede ya
man maayo ang bulag nga mahambal lang sia, ngaa tandogon ya gid ang mata, ngaa
hamlitan pa niya sang lutak kag ihuluhapolason?
Nahimo man niya nga ayuhon ang masakit gikan sa malayo, ngaa kadtuan ya
gid, ngaa tandogon ya gid? Personalized
care, personal nga pag-atipan.
Ano karon ang himuon
naton?
Una, indi naton ikahuya
ang aton kultura kag ang aton pamaagi sa pagsimba. Ang palapak indi desparatis – sahi ina sang
aton pag-relate bilang Pilipino, bilang Ilonggo. Indi naton ina pagdula-on. Panumduma bala: ano ang nagsustinir sa aton nga magpabilin nga
katoliko. Inaway na naton ang mga
katsila. Ang mga pari nga katsila
linagas na naton pagguwa, iban sa ila ginlabo ta pa. Inabtan kita sang mga protestante nga kano, binahaan kita sang
mga fundamentalista nga mga born again – ngaa katoliko man kita sa
gihapon. Because of our popular
devotions – we could not leave the church because these devotions are already
embedded in the heart, embedded in our culture, because they are the only
vehicles where we can truly express our real self as Filipinos before God –
Filipinos before God, not just persons before God but Filipinos before God. Indi naton ikahuya ang aton kultura bisan pa
sa aton sahi sang pagsimba sa Dios.
Ano abi kay iban sa aton
nakapa-States lang pag-abot di la-in na, mas kano pa sa kano, kay mas nami didto – basta English
speaking nami. Sino siling sina? Indi gid man makomparar ang ila simbahan sa aton,
pero lantawa bala ang nagasilimba, kag lantawa bala ang aton selebrasyon diri. Buhi.
Tiko-tiko lang kis-a pero at least ang tiko matadlong mo pa, ang wala,
wala na gid na ya. So be proud of your
faith and the expression of that faith.
Let us appreciate once more the Filipino expression of our faith.
Ikaduha, indi ini mangin
isa ka homiliya kon wala ko ginpamalandongan ang aton Ebanghelyo. Sa aton Ebanghelyo subong sa sining ikan-um
nga adlaw sa Oktaba sang Paskwa, si Kristo nagpakita sa iya mga gintuton-an kag
sia nagsiling sa ila sang isa ka pamilyar nga pag-abiabi sang isa ka Ilonggo,
“kari kamo kag magpamahaw, kari kamo mamahaw kita.” Sa talagsa kag malaka nakon nga pagpuli sa
balay ang greeting sang akon nanay halin pa sang una amo man sa gihapon, “ay
ari ka, kapamahaw ka na?” The expression
and gesture of personalized care - malapit nga presensya, mabinatyagon nga
presensya, matandog, ma-uyatan, personal nga pag-ulikid kag pag-amlig. Kag nangin mas makahulugan pa gid ini kay ang
palapak nagapakita nga ang pagulikid sang Dios sa aton kag sang iya mga santos isa ka pag-ulikid
sang amay sa iya anak. Ang paghikap kag
paghulohapolas sang ulo sa aton pamatasan isa ka mapinalanggaon nga gesture
sang amay sa iya gamay nga anak. Amo ina
katahum sang sini nga gesture, the more I reflect on it the more it becomes to
me a real and sincere act of faith on the love and care of God and San Vicente,
who is probably a Filipino, at least in the heart. Ginhulohapolas, gintandog ang akon ulo ni San
Vicente.
There is so much in our
culture as Filipinos that is affirmed by gospel values. There is so much, ugaling ang gina-emphasize
pirme sa aton amo ang aton kabalingag.
Pero there is so much in us nga kon ma-usar lamang naton ini, our
culture, ang aton pamatasan mangin isa ka mabaskog nga alagyan sa pagpatigayon
sang mga pamatasan nga ginatudlo sang Ebanghelyo – kon mahatagan lang tani sang
importansya ini nga mga pamatasan. We
are persons of the heart, mango-mango lang ta kon kaisa pero kahibalo kita
maghigugma, kahibalo kita magbatyag para sa isa kag isa, kahibalo kita
mag-ulikid, kag sa Ebanghelyo amo ini ang ginahatagan sing labi nga importansya.
Hay tapuson ko na ini. Kalawig na sang hambal ko. Apang ang pamatasan sang Pilipino wala
nagatugot nga magsiling, hoy hipos na da, kay kon ihambal ninyo ina masakitan sing
buot ang inyo inagda nga pari. Sa baylo
nagasiling kita, “pawakala lang da sia kay layo pa na ginhalinan nya.” Salamat sa inyo sa pag-akomodar sa akon kay
amo ina ang ginatawag naton nga personalized care, indi kita magbuhat sang mga
butang nga makapala-in sang buot sang iban.
Kag utaton ko na ini kay basi makapala-in man sang inyo buot ang tam-an
ka lawig nga sermon.
No comments:
Post a Comment