Saturday, November 8, 2014

dumduma ...fiesta sang estancia 2014



Sang Pebrero 25 ang akon iloy na-hospital kay gin-stroke, mild stroke man lang kontani.  Pero amo yadto ang iya ulihi nga pagpa-ospital although wala gid ako nagpaabot nga mapatay sia exactly one month later sang Marso 25.  Sang didto sia sa ICU, ginbisitahan ko sia kada adlaw kag natalupangdan ko nga daw nagakadula na ang iya mga memorya, madamo na ang indi niya madumduman.  Gani sa isa ka pagbisita ko ginpamangkot ko sia, “Ma, kilala mo ako?”  Abtik sia nagsabat, “huo e.”  Indi ako konbinsido.  Gani namangkot ako, “ti, Ma sin-o ako?”  Gintulok niya ako sing dugay, gintulok ko man sia sing dugay agod mahimutadan niya ang akon guya.  Kag nagsiling sia confidently, “Ikaw si Fr. Butch.”  For your information si Fr. Butch amo ang chaplain sang Doctor’s Hospital kon sa diin sia na-confine.  “Ma, indi ako si Fr. Butch, si Fr. Andy ako.”  Kag ang masunod niya nga sabat amo ang bombshell.  Sinabat niya ako, “indi ka ya si Fr. Andy kay ka guapo sa imo.”  Sang sinugid ko ni sa akon mga utod, nagbinaisay kami kon ano ang buot niya silingon, guapo gid man bala si Fr. Butch sang sa akon, ukon mas guapo ako kag indi lang sia kadumdum nga ako gali si Fr. Andy.  Wala ko na ginpadalman pa.  Ginbaton ko na lang ang ikaduha nga sabat.


Anyway pagkatapos sadto, nanaog ako kag naniaga sa canteen.  Dumdoman ko pa ang sud-an nga binakal ko - pinirito nga isda, sinabawan nga isda kag kan-on.  Ako lang isa sa lamesa kag gulpi lang kala-in gid sang pamatyag ko nga daw may nakuha ukon daw may nagkumos sang akon dughan.  Didto ko lang namulalongan ang mga nagkalatabo, didto lang sia nag-sink in siling nila, kay narealizar ko nga nag-abot na ang tion nga ang akon iloy indi na kadumdum sa akon.  Nagtulo ang akon luha tungod kay sa isa lang ka pitik nalimtan na ako sang akon iloy, not through her own fault of course.  Narealizar ko nga magaabot gid ang tion kag nag-abot na ini amat-amat, nga malimtan ako – kasakit batyagon, pero magaabot gid ang tion nga malimtan kita.   And worst nagsulod man sa akon panghunahuna nga magaabot man ang tion nga malipat na ako.  Indi lang kay malimtan ako kundi ako mismo malipat man.  Kag diri ko narealizar ang kahulugan sang ginsiling sang Ginoo kay Isaias nga Propeta, “bisan ang isa ka iloy malipat sa iya anak, pero indi gid ako malipat sa imo?” Ang Dios lang ang indi malipat. Sa ulihi, ang Dios lang gid ang indi malipat.
Ngaa ginasaysay ko ini?  Sa Santos nga Kasulatan, mabasahan naton sa madamo nga mga beses nga ang katawohan sang Dios nagpunsokpunsok sang mga bato – nagtipon sila sang mga bato kag ginpunsok nila ini.  Ginbuhat nila ini kon sa diin man may mga kaayuhan nga natabo sa ila kabuhi bangud sang mga pagpanghikot sang Dios.  Ginapatindog ini agod indi sila malipat sang mga kaayo sang Dios sa ila.  Sa biblia importante ang pagdumdum.  Sa biblia ang paglipat indi Alzheimer’s Disease, indi uli-anon, indi dementia, indi stroke.  Sa biblia ang paglipat sala.  Sin is not just simply a transgression.  Sin is first and foremost a forgetfulness - nalipat, nalipat sang mga ginpanghambal sang Dios, nalipat sang mga binuhatan sang Dios, when we forget the kindness of the Lord, when we forget the goodness of the Lord to us.
Amo ini ka importante ang padumdom.  Sa pagkamatuod ang bilog naton nga pagsimba isa ka pagdumdom; ang pagsaulog naton sang mga piesta isa ka pagdumdom; ang pagpatindog sang simbahan, ang pagbutang sang mga imahen sa altar isa kag pagdumdum; kon kita nagapangamuyo kita naman ang naga-remind sa Dios, nagasiling kita Ginoo dumduma; kag sa katapusan ang santos nga Eukaristiya mismo isa ka handumanan agod nga indi kita malipat, so that we will not forget kay ang paglipat isa ka paghimo sang sala.
Sa aton ebanghelyo pagkatapos nga makita sang iya mga ginikanan si Jesus didto sa templo ginsiling ni San Lucas nga “ang iya Iloy nagtipig sini tanan sa iya tagipusoon.”  Sa amo man nga ebanghelyo sa pagdu-aw sang mga manugbantay sang karnero sa bag-o lang nga natawo nga si Jesus sa Belen si San Lucas nagsiling nga “gintipigan ni Maria ini nga mga butang kag ginpamalandungan sa iya kaugalingon.”  Si Maria namati, pero luwas nga namati sia iya pa gid ginhuptan ining mga hitabo sa iya tagipusuon. Sigurado ako nga indi niya yadto mahangpan ang tanan sa gilayon, pero paagi sa iya pagdumdum, paagi sa iya indi paglipat makita niya amat-amat ang ila kahulugan. 
Amo ina kon ngaa ginatawag man naton ang memory nga prolonged listening, ang pagpalawig sang aton pagpamati, agod mabalikan ko kon ano ang kahulugan sini sa akon kabuhi, mahusisa ko liwat kon ano ang panawagan kag panghangkat sadtong hitabo, malantaw ko liwat kag mapamati-an ang mensahe sini sa akon.  Ang mga hitabo wala lang ginpalabay, ang hitabo wala lang ginpalipas kundi ginahuptan.  Amo ini ka-importante sang handumanan, nga indi ako malipat.
Subong ginasiling nga mabudlay na mag-pamemorize.  Ginasiling sang survey nga amat-amat na nga nagalip-ot ang retentive memory sang tawo because people no longer find use for memory.  Ngaa imemorize mo pa yan tungod kay bisan diin ka lang sarang mo na magoogle – igoogle mo lang.  Bisan spelling wala na kita nagamemorize tungod kay ang aton computer may auto-correct.  Sang nagligad may ginsingganan ako nga istudyante ko, daw gold fish ka, kay ang memory sang goldfish mga tatlo lang ka minutos.
Apang dumdomon naton nga sa aton maragtas kadamo sang aton kapalpakan tungod kay kalip-ot sang aton memory. Gani importante nga ginaremind kita pirme.  Sa aton pagpangamuyo sing masunsun sa nagakalainlain nga takna sang adlaw ginasiling ni Tertulian nga ini may tinutyo agod nga sa tanan nga tion madumduman naton si Kristo – that we may be always mindful of Christ.  Amo ini ang ginatuga sa aton sa aton pagpangadi santo rosaryo.  Ginapadumdum kita kon ano ang ginbuhat ni Kristo sa aton sa misteryo sang kalipay.  Ginapadumdum kita kon ano ang gibuhat ni Kristo sa aton sa misteryo sang kapawa.  Ginapadumdum kita kon ano ang ginbuhat ni Kristo sa aton sa Misteryo sang kasakit.  Ginapadumdum kita kon ano ang ginbuhat ni Kristo sa aton sa misteryo sang himaya.  Ginapadumdum kita agod indi kita malipat, kay ang pagkalipat sala.  Dumduma kon ano ang kaayo nga ginhimo sang Dios sa imo, dumdoma kag indi pagkalimti.
Sa ulihi magaabot gid man ang tion nga malipat gid man kita kag bisan kita mismo kalimtan na.  Kon mag-abot gid man ina nga tiempo nagatuo kita nga ang Dios indi magkalimot sa aton kay ang Dios lang gid ang indi malipat.
Ang pangamuyo sang Santo Rosaryo isa sa mga pinakamakagagahom nga pangamuyo kay ang Santo Rosaryo indi lang isa ka pagpadumdom sa aton kundi isa man ini ka pagpadumdom sa Dios.  The Holy Rosary is also our way of reminding God kon ano ang ginbuhat niya sa aton.  Sa libro sang Deuteronomio, sang naakig ang Dios sa bagay nga luyag na Niya gub-on ang Iya banwa nga pinili, gin-remind, ginapadumdom sia ni Moises kon paano Niya (sang Dios) ginluwas ang Iya katawohan sa mga kamot ni Faraon kag kon paano Niya sila ginpatabok sa Pula nga Dagat.  Siling ni Moises, “ano na lang ang hambalon sang iban nga nasyon kon bug-on  mo ang imo banwa nga Israel – ginluwas mo tapos gub-on mo man lang?”
Ang Santo Rosaryo makagagahom nga pangamuyo tungod kay ini isa ka pagpadumdom sa Dios :  Ginoo, You have already invested so much on Your people, ginapadumdom ka namon nga ginhataga mo ang Imo Bugtong nga Anak sa amon.  Indi pagusiki ang iya dugo.  Indi pagsikwaya ang ginluwas sang malahalon nga dugo sang Imo Bugtong nga Anak.  The Rosary is a powerful prayer because in the Rosary we are reminding God that it is already too late to give up on us, it is already too late to give up on your people Lord.


No comments:

Post a Comment