Karon
nga aga sa kapiestahan ni Sta. Catalina de Alejandria luyag ko ipropose para sa
aton pagpamalandong ang aton kalantahon sa pagsabat, ang responsorial psalm,
salmo 84. Sa sulod na sang sobra anum ka
bulan gintinguhaan ko nga pamalandongan ang mga salmo nga ginagamit naton sa
misa. Sa mga balasahon amo ini pirme ang
wala ginasapak. Pero Psalms are prayers
and they are prayers par excellence.
Ngaa? Kay bahin sila sang inspired
word, kon sayuron iya mismo sang Dios, kag gani kon aton ini ginapangamuyo we
pray with the words of God, with the mind of God, with the heart of God and
even with the emotions of God – prayer par excellence. Nagsugod ining akon pagpamalandong sa mga
salmo bilang kuntani maserbi nga reminder sa akon mga superior, padumdum nga medyo
lapit-lapit sa protesta, bangud kay tam-an na ako kalawig sa akon assignment sa
seminaryo. Sa kalawigon sang mga tinuig sa
seminaryo napamalandongan ko na ang mga ebanghelyo, natapos ko na ang nahauna
kag ikaduha nga balasahon, natapos ko na ang weekday readings year 1 and 2. Subong yara na ako sa salmo, sa kalantahon sa
pagsabat. Kon pananglitan mabati-an
ninyo ako pila ka adlaw nga nagawali nahanugnod sang alleluia sang Misa, ay
sobra-sobra na gid na ya. Basi may dala
na ako nga placard diri sa pulpito.
Pero
makahilisa ang salmo, makahilisa ang salmo 84, makahilisa ang salmista nga nagapautwas
sang iya paghangad, nga nagapautwas sang iya handum nga magpabilin kag mapahamtang
sa balay sang Dios sa bilog nga mga inadlaw sang iya kabuhi. Ang salmista mismo nahisa sa mga maya kag sa
salimbabatang nga naghimo sang ila puloy-an kag nagpahamtang sang ila pugad
dira sa templo malapit sa altar. Tani
may kasubong man ako nga panimuot nga magpabilin, kon indi gid man pareho sang
maya kag salimbabatang bisan na gid lang sa panimuot sang kulonatnit dira sa
kisame sang aton simbahan nga bisan pulopangsot lang kag kontra sila sang
parish priest padayon nga nagakapyot, padayon nga nagahangad nga magpabilin sa
balay kag sa presensya sang Dios. How
wonderful is it to have that desire, that longing, that pining to remain in
God's presence.
Apang
indi tanan kita may kasubong nga paghangad, indi bala? Kon ginhambal ko ining akon balatyagon ina
tungod kay indi man lang ako isa nga from time to time nagabatyag nga luyag na
maghalin, indi bala? And worst, indi man
lang ako ang naga-isahanon nga from time to time nagasulod man sa akon
pamensaron nga luyag ko na magguwa, indi bala?
Sa
SWS survey nga ginhimo sadtong tuig 2013 ang mga katoliko, mga ordinaryo nga
mga katoliko ginpamangkot kon bala nagsulod man sa ila pensar kag ila man nga
gin-considerar nga magguwa sila sa ila pagka-katoliko – have you ever
considered seriously leaving the catholic church. Kag ang sabat? Siling sang SWS, nine percent ang nagconsider
nga luyag magguwa sa pagkakatoliko. In
other words sa onse ka mga katoliko dira sa sina nga pulongkoan, isa sa inyo nagapanumdom
nga magguwa sa pagkakatoliko. Sin-o ayhan sa inyo? Pero sa tuod lang indi na pagbalikda kon
sin-o ina kay sigurado ako wala na di sia.
Ngaa? Sa isa ka gatos ka mga
katoliko 37 man lang ang nagasimba. 37 out
of 100. Mas taas pa ang protestante – sa
isa ka gatos nga protestante 64 ang nagasimba kada Domingo. Mas taas pa gid ang Iglesya ni Kristo – sa
isa ka gatos setenta ang nagasimba. Kag ang
pinakamataas amo ang mga Muslim - 75 in every 100. Makita mo puno ang aton simbahan, sunod-sunod
ang aton mga misa, but don't be fooled by what you see – remember sa population
81 percent kita nga katoliko – sang 1990's 85 percent pa kita. It is getting smaller but it is still a big number,
but compared to those who go to church, it is very small. Bilang pari kon nagamisa lang ako, ang
madab-ot ko gid lang, ang maatipan ko gid lang nga gintugyan sa akon pagtatap,
37 ka mga catolico out of a hundred, wala gani katunga sang panong nga gintugyan
sang obispo sa akon pagtatap, wala katunga.
I
am saying this tungod kay ang salmo 84 nagaremind sa aton sang desire to be
with God, and it seems, it would seem that only 37 percent of catholics at ,ost
are pining for God and believe that they can find him here in church. Posible nga wala man gid ang iban sang desire
pero at least nahibal-an ta na subong, nga nine percent or one in every 11 catholics
have doubts if they can still find God here.
People come because they find something there that they want, and
perhaps they badly need, and perhaps they are craving for, pining for. But sadly many cannot anymore, more than half
cannot. What is wrong?
Sa
aton pagpamalandong sa kabuhi ni Sta. Catalina sarang naton malantaw ang iya
kabuhi kag ang iya mga halimbawa kag mga birtud nga sarang naton ma-ilog bilang
mga kristiano. Apang may isa pa gid ka
panan-aw nga ginatangyag sa aton. Sarang man naton malantaw ang mga
sirkumstansya, ang kontesksto, ang sahi sang simbahan nga nagpatubo kay Sta
Catalina nga mangin isa ka santa. What
was there in the church then that made Catherine of Alexandria become a
saint? Duha ka butang.
Una,
si Catalina isa ka babayi. Ginasiling
nga ginbais niya ang emperador bangud sang mapintas nga pagtratar sa mga
Kristiano. Indi makasabat ang emperador
sa mga argument ni Catalina gani ginpatawag sang emperador ang singkwenta ka
mga philosopher nga magabais sa sining babayi.
Pierdi sila tanan. Nainit ang ulo
sang emperador, pinapatay niya yadtong singkwenta ka mga philosopher kay indi
sila makatupong sa alam sining babayi. Gani
ang emperador nagpilit kay Catalina nga mangin isa sa iya mga kerida. Apang si Catalina indi magpasugot kag gani
sia gintorture, ginbunal kag ginpriso.
Sang didto na sia sa prisohan ginbisitahan sia sang reyna nga nangin
curious sining maalam nga babayi. Kag
nian bisan ang reyna nakonbertir kag tungod sini pinapatay sia sang iya bana
nga emperador. Kalawig pa ini nga istorya
kag ginasiling nga ini tanan legend man lang.
Pero ang bottom line sini tanan amo sini – babayi ka lang. Ngaa ginbais mo ang emperador, babayi ka
lang; ngaa napierdi mo sa binaisay ang singkwenta ka mga philsopher, babayi ka
lang; gani pamatyon ining wala pulos nga philosopher nga napierdi sa babayi man
lang; mangin kerida ka na lang sang hari, daku ina nga privelehiyo total babayi
ka man lang; bisan ang reyna nga iya nakonbertir wala makahimo sang iya
panindugan bangud kay sia babayi man lang.
Sa
salmo 84 may duha ka pispis nga ginmentionar.
Ang una nga pispis amo ang maya ukon sa iban nga mga translation, ang
magamay nga mga pispis, sparrow sa english. Ini nga sahi sang pispis
ginmentionar man ini ni Jesus sing makaduha.
Sa Mateo si Jesus nagsiling: Indi
bala tagduha singko lang ang magamay nga mga pispis? Sa Lucas nagsiling si Jesus: "Indi bala pisetas ang
bili sang lima ka magamay nga mga pispis?" Abi sang san-o pa ang ulihi mo nga bakal nga
ginsingganan ka sang tindera nga ini tagduha singko ukon pisetas? Siguro ini nga biblia gintranslate sa
binisaya antes Martial law.
Pero
nakita man ninyo, kon sa diin gani gina-mention ini nga pispis gina-highlight
ang ila sini insignificance, ang ila daw pagkawalay pulos - kabarato, kabarat. Pero sa sini nga salmo ining kabarato, ining
kabarat, ining mga insignificant may lugar sa balay sang Dios, makabig nila ang
balay sang Dios nga ila man puloy-an, kon sa diin sila luwas sa mga katalagman
kag kon sa diin mabatyagan nila nga sila ginapakamahal. One
may feel insignificant and useless but Psalm 84 says, in the house of God one
can discover a sense of purpose and meaning and importance. That is the church that made Catherine of
Alexandria a saint. Bisan si
Celsus, isa ka manunulat sadtong ika-duha nga siglo, nagsulat sa tuyo nga
insultohan ang kristianismo nga nagasiling - ang simbahan naga-attract lamang
sang "mga buang-buang, sang mga imol kag sang mga gago, upod ang mga
babayi kag mga kabataan." In a
sense that is true. The insignificant of
society finds meaning and purpose in the house of God.
Is
this also your experience of church? Amo
bala ini ang eksperyensia naton sa aton parokya? Ang parokya bala naton isa ka welcoming nga
simbahan nga nagahakus sang tanan, nagaabi-abi sang tanan, naga-reach out sa
tanan ilabi na gid sa mga ginapakanubo. Dumdumon naton nga ang ginpamulong ni Jesus nahanugnod sining
baratohon nga magamay nga mga pispis dira kay San Lucas - wala sing bisan isa
sa ila nga ginkalimtan sang Dios. Is
this also our experience of church? Do
we find in God's house, welcome, do we find meaning, do we find purpose, do we
find importance?
Ikaduha,
ang konbersiyon ni Sta Catalina natigayon bangud sang pagpangita niya sang iya mangin
nobyo, sang iya palamanahon. Sa tion nga
ang kasal ginaareglar sang mga ginikanan kag suno sa luyag sang ginikanan, si
Catalina nag-insistir sang iya mga kondisyones – una luyag niya pamanahon - kinahanglan malabawan niya ang iya
pagkadungganon bilang isa ka prinsesa, ikaduha dapat malabawan niya ang iya
manggad kag palanublion, ikatlo kinahanglan malabawan niya ang iya katahom, kag
ikap-at kinahanglan malabawan niya ang iya kaalam. Kon ang bata mo mag-demanda sini nga mga
kondisyon, actually wala na sia tuyo mamana, mala-on na sia. Pero ang nanami-an ko lang sa sini nga
istorya amo ang pari. Wala niya
gin-ignore ang concerns kag handum ni Catalina.
Gin-atubang niya ang mga hangad ni Catalina, ang iya mga handum, ang iya
mga insecurities. He engaged the deepest
yearnings of St. Catherine. Siling sang pari,
gusto mo bana nga mas dungganon pa sang sa imo; gusto mo bana nga mas
manggaranon pa sang sa imo; gusto mo bana nga mas matahom pa sang sa imo; gusto
mo bana nga mas maalam pa sang sa imo?
Dali, may kilala ako, ipakilala ta ka." Kag nian ginpakilala niya si Catalina kay
Jesus nga makita naton sa matahum nga painting kag stained glass sang mga
simbahan – the mystical marriage of St. Catherine Alexandria to Jesus.
Sa
salmo 48 may ikaduha nga pispis nga ginmitlang, ang salimbabatang. Isa ini sa mga madasig maglupad nga mga
pispis kag makita mo ini sila nga hala lupad lang nga lupad daw kilat nga daw
nagadali, daw wala nagapahimunong, daw wala untat nga pakadto pakari. Pero siling sang salmo sa balay sang Dios
nagala-in sila. Sa balay sang Dios makakita
sila sang lugar nga mahapunan nila kag mapahuwayan nila. Sa balay sang Dios makakita sila sang lugar
kon sa diin sila makahipos kag makapangitlog.
Sa balay sang Dios ini nga pispis nga wala pahuway, makapahimunong kag makasagod
sang ila buto nga indi madisturbo kag wala sing kahadlok.
Amo
man bala ini ang eskperyensia naton sa simbahan. Ang simbahan makasabat pa bala, kag nagasabat
pa bala sang aton mga handum dira sa kaibuturan sang aton tagipusuon. Can the church and is the church answering my
deepest yearnings. Mahatag ya bala si
Jesus nga sabat sang aton mga pamangkot, nga sabat sang akon mga handum. "Kari kamo sa akon, tanan kamo nga
ginabudlayan kag ginabug-atan, kag papahuwayon ko kamo." Is this our experience of the church? Is my going to church a rest because it fulfills
my deepest desires? Is my going here to
church an encounter with Jesus? AM I
being led to Jesus?
Ginahidlaw
ako sa pagsulod sa Templo sang Ginuo.
Bisan
ang mga maya nagahimo sang ila pugad,
Kag
ang mga salimbabatang may kaugalingon nga puloy-an;
ginabutang nila ang ila mga boto malapit sa Imo nga altar.
ginabutang nila ang ila mga boto malapit sa Imo nga altar.
Ginuo
nga Makagagahom, akon hari kag akon Dios.
Ipangamuyo
naton nga kabay pa nga katulad ni Sta Catalina makakita kita, makadihon kita
sang simbahan nga makatuytoy kag makapakilala sa aton kay Ginoong Jesus.
No comments:
Post a Comment