May
duha ka bersyon ang istorya sang pagkatawo ni Jesus, duha ka pagsaysay sang isa
lang ka hitabo – ang bersyon ni San Lucas kag ang bersyon ni San Mateo. Isa lamang ini ka istorya, apang ginkuha ini
sa duha ka eksperyensiya – ang eksperyensiya ni Jose kag ang eksperyensiya ni
Maria.
Ang
bersyon nga mabasahan naton kay San Lucas naghalin sa panan-aw ni Maria. Ginasaysay sa aton kon ano ang natabo sa iya
sa pagtunda sang anghel, ang iya paminsaron kag balatyagon samtang nagakatabo
ini, ang iya pagkatublag, ang iya mga pamangkutanon, kag sa ulihi ang iya
pagpasugot.
Ang
ikaduha nga bersyon mabasahan naton kay San Mateo kag ini nagapakita sang
panan-aw naman iya ni Jose. Si Mateo nagpakita
sa aton sang mga nagkalatabo kay Jose indi lang sa guwa kundi lakip ang iya
ginbatyag, ang nagsululod sa iya panghunahuna, ang iya pagkatublag, ang iya mga
ginbinagbinag nga sabat, kag bisan pa gani ang iya mga damgo, kag sa ulihi ang
iya pagtuman kag pagsunod.
Karon
nga adlaw sa piesta sang aton mahal nga patron nga si San Jose ginbasa sa aton
ang Ebanghelyo ni San Mateo, kon sayuron ginbasa sa aton ang bersyon ni San
Jose nahanungod sa mga nagkalatabo sang nahimo nga tawo si Jesus. Importante ining bersyon ni Jose tungod kay
ini panaysayon sang isa ka tatay nga may mga implikasyon sa pamatasan sang iya
anak nga si Jesus.
Sa
una nga panaysayon nga ginbasa sa aton bago gid lang sa ebanghelyo, makita
naton diri ang una nga character ni Jose, makita naton kon paano ni Jose
gin-atubang ang mga hitabo sa iya kabuhi sugod sang pagkabalo niya nga si Maria
nagabusong, dira sa pagbinagbinag niya kon paano ini solusyunan agod nga indi
makatuga sing halit ukon bisan na gid lang sing kahuy-anan sa iya nobya. Imagine
ha, nagbusong ang iya nobya, bal-an nya nga indi ini iya, pero bisan na gid
lang kahuy-anan indi sia makabatas nga maagum ini ni Maria. Subong sa kainit sang iban sa ila nobyo ukon sa
ila nobya, ginapautwas sa facebook, hala ginabantala sa bilog nga kalibutan,
kis-a may mala-in pa nga kodak para lang mahuy-an. Pero lain si Jose. Indi niya mahimo bisan na gid lang ang
pagpahuya kay Maria.
May
implikasyon ini sa kabuhi ni Jesus. Diin
pa abi kinuha ni Jesus ang imahen sang maluloy-on nga amay nga nagdalagan sa
pag-abi-abi sang iya nadula nga anak?
Nagapati ako nga yadtong istorya sang prodigal son waay lang
ginhimo-himo gikan sa imahinasyon. Isa
yadto ka istorya nga may basehan, dira sa panimuot sang isa ka amay nga kilala
gid ni Jesus sing suod, isa ka panimuot nga nakita ni Jesus sa iya amay nga si
Jose.
Diin
pa abi kuhaon ni Jesus ina nga paglantaw nga ang Dios nagakadapat lang nga
tawgon sa isa ka endearing nga title - Abba, ukon, pa ukon tay. May prinsipyo apang malulo, may kaisog sa iya
panindugan apang mapinalangga-on kag mapinatawaron. Si Jesus Dios kag tawo nga matuod kag sa iya
pagkatawo nagtubo man sia sa iya pagkilala sa Dios nga Amay kag nagapati ako
nga ang alagyan sina nga pagkilala amo ang iya amay nga si Jose.
Sa
ikaduha nga panaysayon ni San Mateo ginsaysay niya kon paano ni Jose
ginpatigayon kag ginpatikang ang pagbun-ag ni Maria kay Jesus didto sa
Bethlehem. Didto man sa Bethlehem ginpadamgo
si Jose kag ginmandu-an nga ipalagyo niya ang bata didto sa Egipto kay may mga
tawo nga nagahingabot sa iya. Gintuman
niya ini nga wala sing pamangkot bisan pa masyado ka layo kag bisan pa mabudlay
ang dalanon. Dayon pagkatapos lang sang
pila ka tuig ginmadu-an naman sia nga magbalik.
Bakwit na man sila padulong sa Nazaret kon sa diin sia nagpanugod
liwat sa pagbalay sang ila kabuhi.
Supposedly ang mga Hudiyo patriarchal,
kon sayuron, ang nagadumala sang tanan amo ang lalaki. Ang asawa kag ang iya mga kaanakan nagapaayon
sa kinahanglanon sang iya bana kag sang ila amay. Pero kay Jose suli – sia ang nagpaayon sa
kinahanglanon sang iya asawa, sia ang nagpa-ayon sa kinahanglanon sang iya bata
– diin sia makadto, diin sia matener, ano ang iya himuon, ano ang iya
palangabuhi-an – tanan paayon sa ila kinahanglanon. Amo ini kaayo kay Jose, amo
ini ang kaayo nga nakita kag natun-an ni Jesus kay Jose. Diin pa abi makuha si
Jesus sang pagpati nga ang amay makahatag lamang sing maayo nga mga dulot sa
iya anak kag indi sang malain? Si Jesus nagsiling: “May
amay bala nga magahatag sing bato sa iya anak nga nagapangayo sing tinapay?
Ukon magahatag bala sia sing man-og kon ginapangayuan sia sang isda?” Indi man siguro si Jesus magsiling sini kon
wala ini napamatud-an sang iya eksperyensiya dira sa iya amay nga si Jose. Ang modelling ni Jose, ang iya halimbawa, ang
iya panimuot kag duna nga kaayo may klaro nga implikasyon sa panan-aw kag bisan
pa gani sa mga ginatudlo sa aton ni Jesus.
Dapat lang nga kilalahon naton nga madamo ang mga ginatudlo ni Jesus sa
aton nga tuga sang kaayo sang iya tatay nga si Jose.
Ang tema naton sa sining
aton piesta - pagkamaluloy-on kag pagkamabinalak-on sa mga kubos, ikabuhi sang
kristianong katilingban. Katulad ni
Jesus kinahanglan naton ang maayo nga mga amay sa aton puloy-an, kinahanglan
naton sang maayo nga mga ginikanan nga magapakita sa aton sang kaluoy kag
kabalaka. Our parents should show us
how. Ang aton ginikanan dapat magpakita
sa aton kon paano. Our leaders should show us how. Kag amo ina ang rason kon ngaa si Jose wala
hambal. Kag diri tapuson ko ang akon
hambal.
No comments:
Post a Comment