Sang bata pa ako tungod kay pirme lang
ako nagamasakit, pirme lang kami nagakit-anay sang doctor kag sang manugluy-a, ginpanaad
ako sa Sto. Nino sang Tigbauan. Kada
tuig nagasimba ako diri kag nagasindi sang candela dira sa likod kon sa diin
nahamtang ang Sto. Nino. Sang nagsulod
na ako sa seminaryo, bangud kay indi na ako makaguwa, may ginasugo lang si lola
kada tuig, nga magasimba para sa akon kag magasindi sang candela. Bangud man sini nga panaad siguro sang naga-idad
ako six or seven years old ginpabayuan ako ni nanay ko nga isa ka Sto. Nino kag
ginpaprosesyon didto sa akon parokya sang Oton. Nakabayu ako puti, may kapa nga
pula nga may ingatinggat – binakal sa aldequer,
may korona sa ulo – indi ini Florete ukon Caperonce kay man lata man
lang ini nga ginsolo-solda sang panday; may kalibutan sa akon tuo – ginpintahan
nga alkansiya nga paya; may sceptre sa akon wala, may mga angheles sa akon
atubang kag may banda sa akon likod.
That was the closest thing I got to being treated as a royalty. Kag dugang dira if my memory serves me right
that was the last time nga gintawag ako sang mga tawo nga cute – after that
wala na gid. We go to these extremes
agod matuman ang panaad.
Amo ina ka
importante para sa aton ang panaad, ang pagdumdum, ang indi pagkalipat sang
kaayo nga ginbugay sa aton sang Dios. Ang
panaad indi lang kaayo in general kundi isa ini ka pinasahi nga eksperyensia
sang pabor sang Dios. Wala ako magdumdum
nga magaabot gali ang tion nga indi lang ako magsimba kag magsindi candela agod
matuman ining panaad karon nga adlaw, kundi ako gid mismo ang maga-misa.
Pero sa ano man nga dimalas subong gid
ako nga tuig gin-imbitar. Ato tani ako subong
sa Manila, sa kay Pope Francis.
Kag tapos ang ebanghelyo subong nga
tuig - San Markos. Mabulubudlay ini nga
dinalan. Mabulubudlay tungod kay lain
ang emphasis ni San Markos. Ang iban nga
ebanghelyo kon magsiling “mangin kaangay ka sang isa ka bata” nagakahulugan ina
nga mangin kaangay ka sang bata, to be child-like. Ang bata masinaligon, mapainubuson, dependent,
simple, indi madumot, wala pretensions, wala nagabutig – ang mga idealism naton
nahanungod sa isa ka bata. Pero kay San
Markos lain ang iya pagpresentar - indi nga mangin bata kundi ang pagbaton sang
bata; indi ang pag-angkon sang birtud sang bata kundi ang pagsulod sa
situwasyon kag sirkumstanya sang isa bata.
Kay San Lucas, kag San Mateo we need to become childlike. Apang para kay San Markos, agod makasulod
kita sa ginharian sang Dios, agod mangin bahin kita sang ginharian sang Dios,
dapat naton batunon, dapat naton hakson kag sudlan ang kabuhi sang isa ka bata. Ang ginhambal ni Jesus gin-interpret sang iya
action sang iya ginbaton, ginkugos kag gintungtung ang iya kamot sa mga
bata.
Ngaa, ano ang panan-aw ni San Markos
sang kabuhi sang isa ka bata, ngaa dapat naton batunon kag hakson? What do children represent in our society?
Sang nagligad nag-sick call ako sa Jaro
kag naalabay man lang kuntani ako sa mga nagatilindog nga mga nanay sa
dalan. Nagasutana ako. May isa didto ka nanay nga ang iya bata
nagahibi, tudo nga hibi, kag nabati-an ko gid pagsiling niya “shsst hipos ara
si father ay, hala mo hibi ka da ….”
Ahay ang bata naghipos.
Nagasido-sido sia pero paglabay ko naghipos sia. Nahadlok sa pari. Didto ko narealizar nga pareho na kami
kategoriya sang pulis kag aswang – gina-usar para ipamahog.
Sa mata ni San Markos amo ina ang
situwasyon sang kabataan – ginapahog, ginadaogdaog, ginapahipos – tungod kay
gamay sila they depend on adults, wala sila may mahimo. Sang nagligad may bata nga nagreklamo sa iya
nanay – gintudluan mo ako maghambal, gintudluan mo ako maglakat, tapos
singganon mo ko, abi pahimunong da kag maghipos, ano gid bala?
Sa tiempo ni San Markos amo ina ang mga
kabataan – they were powerless, ginahimo sila nga pa-on, ginahimo sila nga
capital – “pamanahon mo si amo ni para may kaalyado ako sa pihak nga partido,
pangasaw-on mo si amo sini para matingob naton ang aton propriedad.” Kon magdivorce sang una kag indi mahisayran
kon kay sin-o ibilin ang mga kabataan, puede man sila mabaligya. Na shock kita sang nagligad nga ang ISIS kag
ang Boko Haram nagabaligya sang mga kabataan nga ila ginbilanggo bilang mga
slaves – may ara pa gali sina subong? But
this was normal sadtong una sa tiempo ni San Markos kag ni Jesus.
Subong may ara na kita Karapatang
Pambata – the Human Rights of Children.
Kinahanglan may tion gid sila nga makahampang, kinahanglan maka-iskwela
gid sila. Sadtong una, sa kabug-at sang
kabuhi, sa realidad sang kabuhi, ang una pirme nga naga-antus amo ang kabataan. Gani kon magsiling ka “kabataan” amo ini nga
paminsaron kag imahen ang nagasulod sa panan-aw ni San Markos – they are the
marginalized of society.
Amo ini nga mga situwasyon ang
nagahatag kahulugan sa aton ebanghelyo – ang makasulod sa ginharian sang Dios amo
lamang yadtong mga nagabaton, nagahakus, nagakugos sang mga tawo nga sa ila
kabuhi ginapahog pirme, gina-gamit lang sang iban, ginadaog-daog kay wala man
sila sing ikasarang nga ila, mga tawo nga wala security kay nagadepende lang ang
tanan sa ila amo, vote or gabot, . Amo
ini sila para kay San Markos ang mga “kabataan” nga dapat hatagan sing
nagakaigo nga pag-atipan sang katilingban. They are the most vulnerable members of our
community, because they are used by the powerful, they are taken advantage of
by the mighty.
Kon luyag mo makita ang pala-ugtas nga
Jesus makita mo sia sa ebanghelyo ni San Markos – palaugtas. Luyag nyo makita ang mga ulugtasan nga
gintuton-an? Ara man sila sa ebanghelyo
ni San Markos. Sa Ebanghelyo naton
ginsaway sang mga gintuton-an ang mga kabataan nga luyag kuntani magpalapit kay
Jesus. Actually ang saway nga tinaga
tam-an ka luya. Ang bagay nga tinaga amo
ang tabog - gintabog. Si Jesus naakig sa
iya mga gintuton-an – he was indignant kay sala ang ginbuhat. Ngaa sala?
Chapter 10 ining aton ginabasa. Sang
chapter 9 nagsiling na si Jesus sa ila “Ang tawo nga
nagabaton sang isa sining mga bata sa akon ngalan, nagabaton sa akon, kag ang
nagabaton sa akon, wala lamang nagabaton sa akon, kundi nagabaton man sang
nagpadala sa akon.” Chapter 9 ina, dayon
chapter 10, lipat na sila. Bag-o lang ginhambalan,
nalipat na.
Sang nagligad naakig man
ako sa akon istudyante kay bag-o lang ko nakahatag instructions, nagtalikod
lang ako nalipat na sila. So inakigan ko
sila mga goldfish kamo, goldfish, goldfish, goldfish. Bal-an nyo ngaa goldfish? Kay ginasiling nga ang goldfish 3 minutes
lang ang iya memory. After 3 minutes
lipat na sia.
The Lord was angry kay
bag-o lang gid sila ginhambalan nga they should be a welcoming community
especially to the children, especially to the marginalized. Ugtas na naman si Jesus. Galing wala pa sia kabalo sang goldfish, tani
ginsingganan ya man mga goldfish kamo.
And so we ask, is our
parish a welcoming community to the marginalized? Paano kita mangin welcoming community? Ginasiling nga si Pope Francis sa masami
nagapasulabi sang ginatawag naton mga fringes – Sa masami wala sia sa main
street. Didto mo sia makita sa mga hilit-hilit, mga neglected nga lugar, mga lugar nga wala masami ginamisahan,
ginabisitahan niya ang masami wala ginabisitahan. Subong,
sa Roma, amo ina ang ginabuhat niya – didto sia nagakadto sa mga lugar nga wala
ginakadtuan sang mga santo papa – mga gagmay nga lugar mga insignificant nga
lugar. Amo man ina kuno ang rason kon
ngaa nag-isistir sia nga bisitahan gid ang Tacloban. Kahapon sa sermon ni Pope
Francis sa Tacloban nagsiling sia "When
I saw from Rome that catastrophe of Yolanda, I felt that I had to be here. On
those very days I decided to come here. I am here to be with you. Perhaps a
little late, but I am here.”
Tapos samtang nagamisa sia
naga-raincoat sia – first time ko kita pari much less santo papa nga naga-raincoat
sa misa. Tapos mayo lang kay nakabalik
sia sa Manila bisan sa kamadlos sang hangin.
Ang nagasunod sa ila nga eroplano wala gid ya nakalupad. Ti amo na kon nagapanuhot-nuhot ka sa mga
hilit-hilit, amo ina kon hakson mo ang mga maluya kay ikaw mismo you also
expose yourself to a lot of vulnerabilities, kabudlay, kasabad, kagarot,
kagamo. Nahimo ka man nga isa ka bata. You also become vulnerable.
I felt I had to be
here. Amo ina ang pamatasan sang isa ka
welcoming nga tawo, isa ka welcoming nga katilingban. - Diin na sila kadtoan ta. Ti amo lang na galing kabudlay a, kagamo.
Subong sang isa ka bata. Si Kristo nangin bata – ginhakus niya ang
labi nga maluya kag nagakinahanglan sang iya bulig kag pag-atipan. Kag bangud sini sia nangin maluya man. kabay nga ang aton debosyon sa santo nino
magpadumdum sa aton sining pang-agda ni Kristo.
No comments:
Post a Comment